Wróć do kategorii ()

Jazda latem na "zimówkach"? Polacy w czołówce
Dnia 04.05.16 przez bankkierowcy.pl w
Każdy szanujący się kierowca wie, że opony należy wymieniać z każdym razem kiedy zmienia się sezon. Jak wynika z badań marki Bridgestone, istnieje jednak spora grupa kierowców w Europie, którzy łamią ten schemat i mimo wysokich temperatur jeżdżą na oponach zimowych. Powoduje to nie tylko szybsze zużywanie się bieżnika, ale i spadek bezpieczeństwa jazdy.
 
Okazuje się, że to właśnie Polacy znajdują się w czołówce europejskiej, jeżeli chodzi o odsetek kierowców używających zimą opon przystosowanych do tej pory roku. Według Bridgestone 92 proc. z nich używa zimówek, podczas gdy w Niemczech jest to 88 proc., a średnia dla Starego Kontynentu wynosi 43 proc. Z tych samych badań wynika, że 18 proc. Duńczyków i 10 proc. Włochów jeździ na oponach zimowych przez cały rok.
 
Ogumienie letnie i zimowe zawdzięcza swoje właściwości różnym składom mieszanek oraz wzorów bieżnika. Zimówki pozostają miękkie i elastyczne w niskiej temperaturze, jednak gdy robi się cieplej, to tracą one swoje zalety - spada przyczepność, zaś zużycie bieżnika przyspiesza. W oponach letnich producenci stosują twardszą mieszankę, która nie staje się zbyt miękka na rozgrzanym asfalcie i nie przykleja się do niego. W wyższej temperaturze opony letnie mają lepszą uniwersalną charakterystykę niż opony zimowe, zwłaszcza jeżeli chodzi o hamowanie i właściwości jezdne, tempo zużywania się, opory toczenia i zużycie paliwa.
 
Testy wykazały, że różnice między oponami letnimi a zimowymi pod względem skuteczności hamowania i właściwości jezdnych w ciepłych warunkach pogodowych wynoszą odpowiednio do 30 i 8 proc. – w zależności warunków drogowych i temperatury. Na mokrej nawierzchni i przy temperaturze otoczenia około 30 st. C droga hamowania pojazdu wyposażonego w letnie opony dobrej jakości jest do 30 proc. krótsza w porównaniu do opon zimowych.
 
Sama zmiana opon na letnie to nie wszystko, o co powinniśmy zadbać - przynajmniej raz w miesiącu należy kontrolować ciśnienie w ogumieniu i stan bieżnika. Wartości ciśnienia przewidziane przez producenta pojazdu są podane w instrukcji obsługi, a także na naklejce umieszczonej na słupku drzwi kierowcy, pod klapką wlewu paliwa lub w schowku w desce rozdzielczej. Do zmierzenia głębokości bieżnika można użyć monety o wartości 5 zł. Jeżeli po wsunięciu jej do głównego rowka we wgłębieniu ciągle jest widoczny srebrny rant, głębokość bieżnika jest mniejsza niż dopuszczalne 1,6 mm i oponę należy wymienić na nową.
 
Źródło: Bridgestone; bankkierowcy.pl, oprac. (jab)
Fot.: Bridgestone

Oferta dla Ciebie

TERMINAL PŁATNICZY POLCARD
Oferta specjalna

Sięgnij po nowe przychody – uruchom terminal płatniczy Dzięki terminalowi płatniczemu Polcard Twoi klienci będą mogli zapłacić za zakupy kartą, zbliżeniowo lub telefonem Firma zyska nowe źródła przychodów i zwiększy wygodę kupujących Oto główne korzyści terminali płatniczych Polcard: * Of...

Sprawdź ofertę
Karta Routex BP PLUS
Poleca Bank Kierowcy

Skorzystaj z bardzo atrakcyjnej oferty na kartę paliwową wraz z leasingiem, która znacznie ułatwi rozliczanie i kontrolowanie wydatków na paliwo. Korzyści z używania kart BP PLUS: 1. Dostęp do ponad 500 nowoczesnych stacji w bardzo dogodnych lokalizacjach w całej Polsce 2. Gwarancja tankowani...

Zamów teraz
Instalacje LPG
 

Instalacje LPG, zbiorniki i wielozawory, lubryfikacja, ogrzewanie postojowe DEFA – sprawdź ofertę sklepu motointegrator.pl w zakresie usług instalacyjnych Nie zwlekaj. Zrób zakupy i ciesz się dobrą ceną!   ...

Zamów teraz